Komjölk ger människan kalkbrist och sjukdomar!


Speciellt komjölk innehåller substanser som inte är hälsosamma för oss människor. Faktum är att det sedan många år existerar utförliga forskningsresultat som tydligt visar att komjölken helt borde uteslutas som dryck till all mat. Komjölken är skadlig då den bl.a. orsakar kalkbrist (kalciumbrist), som leder till benskörhet (osteoporos), hos människan. Komjölken innehåller nämligen ett ämne som bryter ner kroppens eget kalk, dvs. det i skelettet. Denna process medför att större mängd kroppseget kalk försvinner än det kalk som komjölken tillför. Således urkalkas och försvagas människans skelett alltmer speciellt vid intag av just komjölk, men även av andra komjölkprodukter.

Faktum är att den mänskliga varelsen är det enda däggdjur som fortsätter att dricka mjölk efter amningstidens slut, och den mänskliga varelsen är det enda däggdjur som dör till följd utav kalkbrist!
Komjölk bör om nödvändigt endast användas i matlagning och ej som måltidsdryck i tid och otid! Goda och mycket nyttiga alternativ till komjölk är dock getmjölk, fårmjölk och kamelmjölk, ty dessa är bevisligen inga kalciumtjuvar då de inte innehåller samma, för människan, lömska sammansättning.

Man behöver dock inte helt utesluta komjölkprodukter i kosten. Yoghurt är ex. en utav de bättre källorna till nyttigheter i människans kost. Så är det ju också så att våra mejeriprodukter är baserade på komjölk och då har vi ju inte så mycket att välja på, så ett gott råd är att dagligen komplettera kosten med ett trevärdigt kalktillskott tillsammans med vitamin C och D samt magnesium. Denna kombination är mycket viktig!
Exempel på kalkrik föda är gröna bladgrönsaker, pepparrot, nötter, och torkade frukter såsom fikon, dadlar och plommon. Dock har råa sesamfrön den högsta kalkhalten av alla hittills kända vegetabilier.

Kalkbrist medför sjukdomar såsom osteoporos (benskörhet), allergier, artros (ledförslitning) och paradontos (tandlossning, till följd av urkalkat käkben) m.fl. Människor har naturligtvis olika motståndskraft och känslighet, men intag av komjölk är en av de starkt bidragande orsakerna till uppkomsten av diabetes. För kvinnor stiger behovet av kalk vid menstruation och kalkbristsymptom vid denna period visar sig på humöret som stigande nervös retlighet.

Mer information om komjölkens skadeverkningar etc. finns på FIGU:s hemsida samt i dess forum och av FIGU utgivna kontaktblock. Andra viktiga länkar är www.notmilk.com och här.


Eliiza

(Främsta källa: FIGU)